
Uitzicht over Rotterdam
Liefhebbers van een mooi uitzicht, en van Rotterdam, kwamen aan hun trekken de afgelopen weken. Allereerst was daar De Trap, die het mogelijk maakte via een klim(metje) van 140 treden zo het Groothandelsgebouw op te lopen. Vanaf het dak van dit icoon van de Rotterdamse wederopbouw had je een prachtig uitzicht over alle delen van de stad. De Trap, inmiddels weer afgebroken, werd met meer dan 350.000 bezoekers enorm publiekssucces. Daarnaast waren in het weekend van 10-12 juni ook de Rotterdamse Dakendagen, waarbij je (tegen betaling) het dak op kon van meerdere bekende en soms ook hoge gebouwen in Rotterdam. Zowel De Trap als de Dakendagen vond ik een erg leuk initiatief. Het was mooi om de stad die je vanaf de grond goed denkt te kennen, eens van bovenaf te bekijken. Dan vallen andere zaken op, en zie je nieuwe dingen. Als aandenken hier een paar foto’s van het uitzicht dat de daken boden.

De Trap
De Trap, een enorme steigerinstallatie naar een idee van architectenbureau MVRDV, was een van de manieren waarop 75 jaar wederopbouw wordt gevierd in Rotterdam. Onder de noemer Rotterdam viert de stad! zijn er meerdere manifestaties en projecten door de stad heen. Eerder was er bijvoorbeeld al een reuzenrad naast de Markthal, en aan meerdere gebouwen hangen ‘head lights’: een soort lichtprojecties. Maar De Trap is zonder twijfel het meest succesvolle project tot nu toe. Hoewel bij aankondiging met enige reserve ontvangen bleek het al direct een grote publiekstrekker. Op sommige dagen stonden lange rijen op het plein voor het Centraal Station.

De Trap bleef dan ook een week langer staan dan gepland. Het was zeker uniek, om het Groothandelsgebouw op te kunnen lopen. Sowieso kom je er niet snel (wanneer je er niet werkt), en dan nog op zo’n manier! Op het dak van het Groothandelsgebouw waren uitkijkposten ingericht en hingen verrekijkers, en ondanks de drukte had je tijd en ruimte om van het uitzicht te genieten. Of het nu richting noord, Delft en Den Haag was, of het centrum en zuid, het was bijzonder om Rotterdam en de ‘skyline’ op deze manier te zien. Vanzelfsprekend zijn er niet alleen veel foto’s gemaakt, maar ook diverse filmpjes, zoals de 360-graden video hieronder.
Dakendagen
De Trap en het Groothandelsgebouw waren ook onderdeel van de Rotterdamse Dakendagen. Maar nog veel meer gebouwen stelden hun daken open voor bezoekers. Die Dakendagen waren dan weer onderdeel van de Rotterdamse Architectuur Maand (juni). Je kan niet zeggen dat er in Rotterdam niets te doen is! Onder de gebouwen waar je het dak op kon bevonden zich o.a. de Delftse Poort, de Kunsthal, de Centrale Bibliotheek, het World Trade Centre, de Bijenkorf en het nieuwe Timmerhuis. Om toegang te krijgen moest je wel een kaartje kopen: een passe-partout voor alle daken, of een ‘één-daks-kaartje’ voor, inderdaad, één dak. Van die laatste had ik er twee gekregen, dus ik kon twee daken op. Sommige gebouwen waren erg druk, zodat de Delftse Poort (naast CS) vol zat. Daarom naar het Holbeinhuis op de Coolsingel, tegenover het stadhuis. Van buiten een vrij anoniem gebouw naast het Stadhuisplein, maar het dakterras geheel rondom gaf een mooi uitzicht over het centrum.


Laurenskerk
Als tweede naar de Laurenskerk, het enige middeleeuwse gebouw dat nog in het Rotterdamse centrum te vinden is. Van de Laurenskerk was de toren te beklimmen. Deze bood een spectaculair uitzicht, midden vanuit de stad, in alle richtingen. Voor dat uitzicht moest je eerst wel een erg smalle en behoorlijk lange trap beklimmen, met als enige houvast een koord. De meeste bezoekers kwamen behoorlijk bezweet boven aan (en misschien niet alleen vanwege de vele treden). Onderweg waren er gelukkig wel enige tussenstops, en de gids die de groep voorging gaf uitleg over bijvoorbeeld de enorme klokken en de ‘speeldoos’ van het carillon. Ook konden we een blik werpen op de beiaardier, die op grote hoogte onder meer Lou Reeds Perfect day speelde, en De vlieger van André Hazes. Eenmaal het uitkijkplatform van de toren bereikt was het uitzicht de inspanningen meer dan waard. Misschien volgend jaar toch maar een passe-partout kopen, want dit smaakte naar meer.



